Cara Merawat Jerawat dengan Shaklee

Ohh tidak… Jerawat naik lagi… !! L

Anda pernah menyalaminya. Pastinya setiap orang ada masalah ini. Cuma yang membezakannya hanyalah banyak dan sedikit. Besar dan kecil. Betul tak???

Oklah, kali nie Ana nak berkongsi tentang masalah jerawat ni. Sebab Ana pun ada jugak jadi. Apa yang Ana ambil? Nanti Ana kongsikan ye. J

Mari kita kenal dulu punca jerawat nie. Lepas tu Ana kongsikan cara merawatnya plak .

·         Perubahan hormon

Jerawat akan timbul disebabkan hormon dalam badan, iaitu hormon androgen (testosterone) yang ada dalam badan lelaki dan wanita. Kebiasaannya seawal seminggu sebelum kedatangan period sehingga seminggu setelah habis period jerawat akan mudah naik pada bila-bila masa. Ketidakstabilan hormon ini kadang-kala terkawal dan sekiranya tidak terkawal, masalah ini akan berlanjutan.

·         Tekanan (Stress) 

Sesetengah dari jerawat timbul dari ketegangan dan stress emosi yang dihadapi setiap hari. Ini mungkin dari penghasilan minyak dan sebum di kulit yang bertambah. Tekanan ada dua, sama ada emosi atau fizikal.

Tekanan fizikal:

1. Exercise atau bersukan tanpa rehat yang cukup

2. Tidur yang tidak mencukupi/tidur lewat/tidur tidak teratur

3. Jadual seharian yang sangat ketat

4. Merokok

Tekanan emosi

1. Bimbang atau kerisauan yang berlebihan

2. Buli

3. Masalah hubungan rumah tangga atau kekasih

4. Kerja /study yang banyak

·         Pemakanan

Pemakanan yg tidak seimbang seperti kacang, makanan berperisa, seafood (udang, ketam, sotong, kerang), budu, belacan, makanan berminyak/bergoreng, telur, daging, ayam goreng, makanan berlemak spt santan, dairy products spt susu lembu, coklat.

·         Toksin

Jika seseorang yang tidak pernah membuang toksin sejak lahir hingga umurnya mencecah 30 tahun, bermakna sudah macam-macam sisa toksin terkumpul dalam badannya. Jika sistem semula jadi tubuhnya tidak mampu untuk membuang toksin tersebut secara semula jadi, itulah yang akan menyebabkan kulit seseorang itu kusam, berjerawat dan banyak lagi keburukan lain

·         Faktor Genetik
Ada keturunan di mana kulit mukanya tidak bermasalah seperti golongan arab yang rata-rata bermuka putih licin, dan tidak berminyak manakala jerawat menghantui hidup golongan asia. Atas sebab itu ubat anti jerawat sangat laku dijual di Asia dan tidak mendapat sambutan oleh masyarakat Arab.

 ·         Allergik atau alahan

Alergik atau alahan apabila menggunakan kosmetik, foundation, cream muka baru atau pencuci muka baru yg ada bahan-bahan chemical tertentu yg tidak sesuai dgn kulit. Cara pembersihan make up yang tidak betul juga menyebabkan liang roma tersumbat. Pakaian yang ketat atau apa saja yang menutup liang minyak juga memberi masalah jerawat di kulit.

·         Persekitaran & Pencemaran

Habuk atau udara yang tercemar seperti asap dan bahan kimia terutamanya di bandar-bandar besar, kilang-kilang boleh menyebabkan jerawat dihadapi oleh hampir semua penduduk kawasan tersebut. Bahan-bahan ini menutup liang roma dan menyebabkan inflammasi (radang) kemerah-merahan pada kulit.

·         Jangkitan pada kulit & Resdung

Kuman (bakteria) jenis propionobacterium acnes boleh membiak di kelenjar sebum di kulit anda dan menyebabkan jerawat. Atas sebab itu jerawat  dinasihatkan tidak dipicit kerana apabila dipicit, kuman di dalam kulit tersebar ke kawasan sekitar dan menyebabkan jerawat di permukaan yang lebih luas. 


KEDUDUKAN JERAWAT

Sekiranya jerawat berulangkali naik di tempat atau area yg sama, ini menggambarkan area dalaman kita yg tertentu mempunyai masalah, tetapi sekiranya setiap kali ia tumbuh di tempat yg berlainan, itu adalah normal. Tidak semestinya jika kita mempunyai masalah dalaman, jerawat wajib tumbuh di kawasan muka yg tertentu. Ada juga di antara kita ada masalah dalaman tp kulit muka tiada masalah tp lebih baik jika kita tahu apa yg ada di luaran skrg dtgnya dr dalaman supaya kita dpt mengambil berat masalah dalaman tersebut.

Bahagian yang selalu tumbuh jerawat dan kemungkinan kita menghadapi masalah seperti berikut (rahsia jerawat):


Cara Merawat Jerawat dengan Shaklee


1 dan 2: Sistem pencernaan - kurangkan makanan segera, lemak dan tingkatkan pengambilan air suam

3: Hati - kurangkan makanan yang berminyak dan makanan tenusu

4, 5 dan 7: kurang minum air, tingkatkan pengambilan air suam

6: Jantung - jaga tekanan darah. kurangkan makanan spt daging. tingkatkan pemakanan yang kaya dengan Omega 3

8: Buah pinggang - anda mungkin kurang minum air. Lebihkan minum air masak serta kurangkan pengambilan garam dan kafein

9 dan 10: Pernafasan - elakkan badan daripada menjadi terlalu panas, kurangkan pengambilan gula dan banyakkan bersenam.

11 dan 12: Hormon - stress dan hormon adalah merupakan punca utama. pastikan tidur yang cukup, minum banyak air dan tingkatkan pengambilan sayur-sayuran

13: Usus - Perbanyakkan makanan berserat, banyakkan minum teh herba

14: Penyakit - badan anda mungkin sedang melawan bakteria untuk mengelakkan diri daripada sakit. banyakkan berehat dan berfikiran positif.

Huh!! Banyak sungguh rahsia tanda jerawat nie. J

Semua tu, insyaallah boleh dirawat dengan set jerawat dari Shaklee.

Cara Merawat Jerawat dengan Shaklee

·         GLA Complex – Memulihkan kulit rosak

·         Vita E – Menghilangkan parut jerawat

·         B Complex – Membekalkan B6 kerana jerawat terjadi disebabkan kekurangan vitamin B6

·         Vitalea – Bahan di dalam vitalea iaitu chromium membantu menstabilkan metabolism gula. Metabolism gula yang tidak stabil akan menyebabkan jerawat.

·         Zinc Complex – mengurangkan dan mencegah jerawat dan membantu memulihkan kesan kesan luka akibat jerawat

Nak tahu lebih lanjut... Macam mana nak order...
Boleh hubungi Ana di:
Fan Page FB : Cikgu Vitamin Ana (sila klik LIKE untuk info terkini)
SMS/Wechat/Whatapp : 019-4640776

Tiada ulasan:

Catat Ulasan