Petua menguatkan ingatan

with 0 Comment


Petua menguatkan ingatan
MASALAH lemah daya ingatan atau mudah lupa sering dikaitkan dengan mereka yang berusia lanjut atau usia emas. Namun tak disangkalkan lagi orang muda juga turut menghadapi masalah mudah lupa ini.

Berikut disediakan seberapa banyak petua berupa galakan dan larangan untuk diamalkan agar minda kita sentiasa berkeadaan sihat dan kuat daya ingatan.

Tips Menyusu Untuk Ibu Bekerja

with 0 Comment

Anda ibu bekerja? Anda ibu yang menyusukan bayi anda sepenuh masa? Ana juga begitu, seorang ibu yang bekerja yangmempunyai bayi yang masih menyusu badan. Susah juga nak aturkan jadual pada mulanya. Tapi, alhamdulillah akhirnya Ana mendapat rentak yang sesuai. Jom Ana kongsikan tips menyusu bagi ibu yang bekerja yang Ana cari gali dari en google. J

Tips Menyusu Untuk Ibu Bekerja
 

Kejayaan penyusuan eksklusif tanpa makanan pelengkap, susu formula dan air kosong selama enam bulan oleh para ibu bekerjaya banyak bergantung kepada tips tips berikut.

Mitos Dan Realiti Amalan Penjagaan Bayi

with 0 Comment



 

Tentu papa dan mama biasa diingatkan oleh orang tua-tua tentang pantang larang yang boleh dan tidak boleh dilakukan sejak mengandung hinggalah mempunyai anak.

Kadang kala pening kepala juga dibuatnya sama ada mahu mengikut atau sebaliknya tentang pantang larang tersebut terutama dalam bab membesarkan bayi.

Omega Guard - Terbaik untuk Diet dan kurus

with 0 Comment
Omega Guard - Terbaik untuk Diet dan kurus


Omega guard untuk diet? Ia sebenarnya lebih kepada diet yang tidak disedari. Ana sendiri mengambil Omega ni untuk buang kolesterol dan lemak tak diingini dalam badan. Dalam masa yang Omega Guard ini juga boleh mengawal nafsu makan.

Tips Menyusukan Bayi Kali Pertama

with 0 Comment


Kenapakah susu ibu paling terbaik?

Tips Menyusukan Bayi Kali Pertama
 
Susu ibu atau susu badan adalah makanan terbaik untuk bayi anda. Tanyalah mana-mana pakar kesihatan dan mereka akan mengatakan bahawa cara yang paling sihat untuk memberi makan kepada bayi baru lahir ialah dengan menyusukan bayi anda. Kajian menunjukkan bahawa menyusu secara eksklusif sekurang-kurangnya selama tiga bulan boleh membantu mencegah gastroentreritis pada bayi. Jika anda menyusukan bayi anda selama sekurang-kurangnya empat bulan, anda boleh mengurangkan risiko bayi anda untuk mendapat penyakit pernafasan dan jangkitan telinga.

Susu ibu merupakan sumber makanan yang lengkap; ia mengandungi semua nutrien yang diperlukan oleh bayi anda – sekurang-kurangnya 400 jenis – termasuk hormon dan bahan melawan penyakit yang tidak terdapat dalam
susu formula bayi. Malah, kandungan nutriennya akan mengadaptasi kepada keperluan bayi anda semasa dia membesar. Dan selain dari manfaat pengembangan minda dan imuniti jangkitan dalam susu ibu, yang tidak boleh ditiru oleh mana-mana susu formula, penyusuan badan boleh membantu membina ikatan istimewa antara anda dan bayi anda. Apabila anda menyusukan bayi anda, bayi anda memanfaatkan kontak kulit dengan kulit, di samping pelukan dan pegangan. Anda juga akan berasa begitu.



Menu Ibu Hamil Kembar

with 0 Comment

Apabila disahkan hamil kembar, tentu perasaan bercampur baur antara teruja dan panik. Dalam kepala membayangkan perut akan membesar dua kali ganda dan sebagainya. Sebenarnya saiz anda tidaklah akan menjadi dua kali ganda daripada ibu hamil tunggal cuma ia akan lebih besar sedikit.

Paling penting ibu perlu menjaga diet agar peningkatan berat badan tidak bertambah secara mendadak. Yang pasti anda memerlukan lebih bekalan asid folik untuk membantu kecerdasan otak anda termasuk zat besi dan kalsium.

Resipi berikut mungkin boleh membantu memenuhi keperluan khasiat anda sepanjang hamil si kembar.

Menu Ibu Hamil Kembar
 

Kesan Jamu Pada Susu Badan

with 0 Comment

Walaupun herba atau jamu diperbuat daripada bahan semulajadi, tetapi ia tidak semestinya selamat terutama bagi ibu yang menyusukan bayi. Banyak herba mengandungi bahan-bahan yang mempunyai kesan serupa dengan ubat-ubat tertentu. Ia berpotensi membahayakan ibu dan bayi yang disusukan.

Kesan Jamu Pada Susu Badan

Contohnya, asid nikotin dan sebatian coumarin yang ditemui dalam halba (fenugreek) boleh memberi kesan kuat kepada degup jantung, tekanan darah, gula dalam darah dan fungsi tubuh yang lain. Jika ibu mengambil halba secara teratur dalam jumlah yang besar, bayi juga boleh mengalami gejala sama.

Makanan untuk perkembangan otak janin

with 0 Comment

Perkembangan otak janin (bayi dalam kandungan) bermula pada minggu kedua kehamilan dan berterusan hingga minggu terakhir kehamilan. Semasa proses ini, pemakanan ibu memberi kesan ketara terhadap pertumbuhan janin, yang menentukan keupayaan minda dan kognitif. Ketahui bagaimana ibu boleh membantu untuk perkembangan otak janin dengan mengamalkan diet yang merangkumi makanan berkhasiat dan kaya dengan nutrien.
 

Makanan untuk perkembangan otak janin

 

Makanan Mempengaruhi Jantina Anak

with 0 Comment

Sememangnya apa yang kita makan akan membawa pengaruh besar terhadap tubuh badan. Tahukah anda bahawa pemakanan juga antara faktor penting jika berhasrat merancang jantina anak.


Mengikut kajian sains, PH dalam pemakanan menentukan kewujudan kromosom (menentukan jantina anak) yang dibawa oleh lelaki. Sains juga menggariskan apa jenis makanan yang perlu diambil jika mahukan jantina tertentu. Bagaimanapun bagi pasangan Muslim, segala usaha yang dilakukan diserahkan kepada Allah SWT untuk menentukannya jua.

Tetapi tidak salah untuk mencuba!


Makanan Mempengaruhi Jantina Anak

Kaedah Banyakan Susu Badan

with 0 Comment


Susu badan anda merudum dan merosot. Susu badan dah tak banyak. Baby asyik menangis sebab tak kenyang dan asyik lapar je. Ana akan kongsikan caranya. Banyak cara sebenarnya untuk banyakan susu ibu. Cara cara ni Ana kumpul dari pelbagai sumber ye. Ana kongsikan dengan semua.

·         Bunga melur dan daun pucuk manis

Kaedah Banyakan Susu Badan

Graduan bekerja, jom jana pendapatan dengan Shaklee

with 0 Comment
Duit… Duit… Di mana kau duit??? Tentu anda semua pernah mendengar bait bait lagu tersebutkan… Ana dulu kecil kecil selalu nyanyi lagu nie… Tapi bila dah besar dan bekerja nie, barulah kenal apakah erti perkataan duit sebenarnya…. Cuba anda tengok artikel surat khabar di bawah nie… Adakah persamaan dengan anda. Jika ye, anda perlu mengambil langkah atau cari jalan penyelesaian untuk menambah pendapatan anda.
Graduan bekerja, jom jana pendapatan dengan Shaklee

Info Menarik Tentang Hamil Kembar

with 0 Comment

Jika anda sedang hamil kembar atau berisiko hamil kembar, anda perlu mengetahui risiko-risiko dan tip-tip berguna sebagai persediaan.
 

Info Menarik Tentang Hamil Kembar

1.Kembar seiras berasal dari satu telur yang bersenyawa dengan satu sperma. Mereka akan mempunyai jantina yang sama dan wajah yang serupa.

 

Check List Untuk Trimester Pertama

with 0 Comment

Adakah anda baru disahkan hamil? Jika ya, anda perlu membuat senarai semak perkara yang wajib dilakukan oleh wanita hamil. Semuanya demi memastikan keselamatan ibu dan bayi yang dikandung.
 

Check List Untuk Trimester Pertama

1. Pastikan anda benar-benar hamil
Buat ujian kehamilan sendiri sebaik lewat datang bulan berbanding biasa.

Buah Buahan Yang Elok untuk Bayi

with 0 Comment

Apabila anak anda sudah mula diberi makanan pejal, buah-buahan antara makanan yang mesti diperkenalkan. Ia mudah diberi, mudah hadam dan sedap dimakan.
 

Buah Buahan Yang Elok untuk Bayi

Buah-buahan yang kaya dengan vitamin dan mineral paling sesuai sebagai makanan awal diperkenalkan. Berikut lima jenis buah yang baik diberikan kepada bayi.

Berapa Banyak Bayi Patut Makan

with 0 Comment

Kebanyakan ibu yang baru pertama kali menimang cahaya mata akan berasa keliru mengenai pemberian makan kepada si kecil yang sudah makan makanan pejal.
 

Berapa Banyak Bayi Patut Makan
 

Mereka akan tertanya-tanya berapa banyak kuantiti makanan yang patut diberi kepada bayi? Adakah beberapa sudu atau semangkuk penuh cukup memenuhi keperluan si manja?

 

Tips Tangani Anak Susah Tidur Malam

with 0 Comment
Tentu kebanyakan ibu bapa biasa dengan situasi anak kecil berusia dua hingga empat tahun sukar tidur malam. Biasanya mereka sukar mematuhi arahan untuk tidur sehingga kadang kala terpaksa berlaku ‘perang tidur’.

 

 

Dia begitu asyik bermain atau menonton televisyen sehingga akan mengamuk jika disuruh berhenti melakukan aktiviti tersebut. Sebenarnya dia tidak mahu meninggalkan aktiviti tersebut sebelum tidur.

Tips Tangani Anak Aktif dan Lasak

with 0 Comment
 

Tips Tangani Anak Aktif dan Lasak

Mempunyai anak aktif dan lasak adalah anugerah yang tidak ternilai kepada setiap ibu bapa. Namun jika kenakalan tersebut melampau sehingga waktu malam pun mereka masih merengek dan meminta sesuatu di luar kemampuan, maka ibu bapa harus mencari alternatif untuk mengurangkan tahap ‘kenakalan’ mereka dengan panduan seperti berikut.

15 Resepi Minum ESP

with 0 Comment
ESP... Ada pelbagai cara tau nak minum ESP ni. Nak bagi lagi sedap dan bertambah lagi khasiatnya... hehe...

Resepi ESP yang lazat dan pelbagai. Boleh cuba dan kongsikan mana satu favourite anda.


15 Resepi Minum ESP


8 CARA MUDAH NAK KURUSKAN BADAN

with 0 Comment

Apakah anda masih kekal gemuk walaupun anda dah cuba pelbagai cara untuk kuruskan badan?

Mari Ana beritahu anda satu rahsia:

Jangan harap anda nak kurus kalau anda tak tahu 8 cara asas untuk kuruskan badan anda. Malah, jika anda betul-betul amalkannya, anda akan kurus dengan berkesan!
Bagaimana? Teruskan bacaan anda...

Ana akan senaraikan kesemua 8 cara mudah tersebut seperti berikut:

Tips Atasi Susu Badan Merudum

with 0 Comment

Susu merudum? Tentu ibu-ibu risau jika susu untuk stok tak banyak. Setiap hari semakin berkurang stok susu. Tambahan lagi jika ibu tersebut perlu masuk kerja semula selepas habis cuti bersalin. Memang memerlukan stok susu yang banyakkan. Lagilah jika ada ibu-ibu yang jenis perah susu hanya untuk stok hari esok sahaja. Lagi pening dibuatnya.

Tips Atasi Susu Badan Merudum
 

Apabila susu merudum, kita perlu:
1) Jangan panik atau stress kerana kedua-dua perkara berikut merupakan antara penyumbang kepada peningkatan kemerosotan penghasilan susu.

2) Tingkatkan jumlah pengepaman walaupun setiap pengepaman hanya menghasilkan susu yang tersangat sedikit atau titik-titik susu.

Cara minum air kosong yang betul

with 0 Comment

Cara minum air kosong yang betul
 

Minum air setiap hari..tapi adakah kita minum pada waktu yang terbaik..air yang merupakan sebahagian besar daripada kuantiti darah kita, dan juga meliputi sebahagian besar bumi, sangat penting untuk kehidupan seharian..kita disyorkan untuk minum 8 gelas sehari.

Mengatasi Masalah Lebam di bawah Mata

with 0 Comment
 

Mengatasi Masalah Lebam di bawah Mata


Lingkaran hitam bawah mata memang agak merunsingkan bagi wanita. Penampilan seseorang wanita itu akan hilang serinya kalau ada berlaku lingkaran hitam bawah mata dan akan menampakkan rupa kita yang cepat tua. Terdapat beberapa punca yang berlakunya lingkaran hitam bawah mata. Antaranya ialah:

Rawatan menghilangkan garisan halus dan kedutan - Enfuselle Eye Treatment

with 0 Comment

Garis-Garis Halus dan Kedutan Tidak Lagi Ketara - Enfuselle Eye Treatment.

Rawatan menghilangkan garisan halus dan kedutan - Enfuselle Eye Treatment


Beli 6 PERCUMA 1 : Ostematrix Shaklee

with 0 Comment

Alhamdulillah.. selesai sudah promo Mac 2014 untuk ESP. Bagi bulan April 2014 ini pula tiba giliran promo Ostematrix. Jadi, jom kita berjimat dengan mengambil peluang ini untuk membeli 6 botol ostematrix dan mendapat PERCUMA satu botol lagi. Kan dah jimat.. dah ada stok kalsium untuk tujuh bulan akan datang J


Beli 6 PERCUMA 1 : Ostematrix Shaklee
 

Penyelarasan Harga Jualan Produk Shaklee

with 0 Comment

Pihak Shaklee sedang menguatkuasakan peraturan harga jualan kepada semua ahli berdaftar, pengedar sah Shaklee dan mereka yng BELUM mendaftar sebagai ahli Shaklee.  Jika anda ingin menikmati produk Shaklee dengan HARGA AHLI silalah mendaftar sebagai AHLI SHAKLEE terlebih dahulu.

Jika anda BELUM mendafatar sebagai ahli Shaklee / pengedar sah Shaklee, anda TIDAK BERHAD untuk mendapat produk Shaklee pada harga ahli, tetapi anda perlu membayar mengikut HARGA PASARAN (RETAIL PRICE).  

Ana nasihatkan anda supaya tidak membuat tawar menawar dengan Ana/ kami sebagai pengedar sah Shaklee untuk mendapatkan harga yang lebih rendah daripada harga pasaran yang telah ditetapkan oleh pihak SHAKLEE (M) SDN BHD.

Selain itu, anda juga dinasihatkan untuk tidak membuat survey harga atau membandingkan harga Ana dengan pengedah sah Shaklee yang lain kerana pengedar yang lain juga sememangnya mengikut peraturan yang ditetapkan oleh pihak SHAKLEE (M) SDN BHD. Senang cerita, kalau anda pening pening nak dapatkan harga ahli, daftar sahaja keahlian anda dengan Ana. Daftar sebagai AHLI SHAKLEE dah confirm dapat harga ahli… kan tak pening dah… J Jom daftar keahlian di bawah bimbingan Ana iaitu group Cemerlang Superb.

Harga ahli adalah lebih kurang 33% less daripada harga pasaran ye. Jimat dan anda berpeluang untuk menjana pendapatan jika anda berminat. Jangan risau, anda akan dibimbing dari zero kepada hero…. Insyaallah…

Jadi, Ana tekankan di sini iaitu HARGA AHLI HANYA UNTUK AHLI SAHAJA ye… jika anda inginkan harga ahli, sila mendaftar sebagai ahli terlebih dahulu. Tak mahal pun, hanya RM75 (Semenanjung M’sia) dan RM85 (Sabah & Sarawak) dan KEAHLIAN ADALAH SEUMUR HIDUP.

Anda juga boleh mendaftar dengan cara membuat pembelian produk Shaklee sehingga 200 UV dan anda layak untuk KEAHLIAN PERCUMA dari SHAKLEE.

Ada yang berminat untuk dapatkan harga ahli tetapi belum mendaftar, jom daftar segera dengan Ana…
Nak tahu lebih lanjut... Macam mana nak jadi ahli...
Boleh hubungi Ana di:
Fan Page FB : Cikgu Vitamin Ana (sila klik LIKE untuk info terkini)
SMS/Wechat/Whatapp : 019-4640776

Mencegah Anemia Semasa Hamil

with 0 Comment
 
Ketahuilah bahawa, semasa hamil seorang wanita memerlukan zat besi atau ferum lebih banyak daripada biasa. Besi diperlukan utk menghasilkan hemoglobin iaitu protein dlm sel darah merah yg berfungsi membekalkan oksigen kepada sel lain dlm tubuh termasuk kepada bayi. Sepanjang tempoh kehamilan, kuantiti darah dlm tubuh akan meningkat sehingga 50 %. Ini bermakna, wanita hamil perlu lebih banyak zat besi utk menghasilkan lebih byk hemoglobin.
 

Mencegah Anemia Semasa Hamil
 

Jadi, sekiranya ketika hamil anda mengidap anemia, sel darah merah sukar menjalankan tugasnya dgn baik. Akibatnya,bayi dalam kandungan akan kekurangan oksigen yg boleh membawa kepada kematian. Selainkematian, antara masalah yg boleh berlaku ialah pertumbuhan terencat, keguguran atau pun kelahiran pra matang.

Tips Atasi Buasir Sewaktu Hamil

with 0 Comment


Memang benar, ramai di kalangan wanita hamil menghidapi masalah buasir (hemoroid). Namun jangan risau, kerana masalah ini akan hilang beberapa minggu selepas bersalin.
 

Tips Atasi Buasir Sewaktu Hamil

Sebenarnya, buasir adalah masalah bengkak urat pada bahagian dubur. Buasir memang sering terjadi sewaktu hamil. Sesetengah wanita, mengalaminya semasa hamil kali pertama. Tetapi, sekiranya seseorang pernah mengalaminya semasa sebelum hamil, kemungkinan ianya berulang semasa hamil adalah tinggi.

Atasi Jaundis Pada Bayi dgn Susu Ibu

with 0 Comment
Bukan semua kelahiran berjalan lancer. Ada kalanya terdapat pelbagai gangguan khususnya masalah jaundis. Jaundis disebabkan oleh kehadiran bilirubin berlebihan dan tidak dapat disingkirkan oleh hati.

Atasi Jaundis Pada Bayi dgn Susu Ibu


Keadaan ini menyebabkan berlaku banyak mendapan bilirubin di dalam badan sehingga menyebabkan kehadiran warna kuning di bahagian kulit dan bahagian putih mata. Jaundis tidak akan berlaku jika bilirubin dapat disingkirkan dari badan dgn cepat. Bilirubin dihasilkan secara berterusan dalam badan tetapi ia disingkirkan dgn cepat oleh hati dan dibebaskan di dalam najis.

Tips atasi sembelit selepas bersalin

with 0 Comment

Sembelit selepas kelahiran sering kali menjadi buah mulut di kalangan wanita yg baru lepas bersalin. Sememangnya ramai di antara kita yg perlu menghadapi masalah sembelit sehingga beberapa minggu selepas kelahiran si manja.
 
Tips atasi sembelit selepas bersalin

Jom kita ketahui apakah punca masalah sembelit pada wanita selepas bersalin. Sebenarnya terdapat beberapa factor yang menyebabkan ketidak selesaan ini terjadi. Kebanyakannya disebabkan oleh masalah tidur tidak cukup, kurang senaman dan pengambilan makanan berkhasiat yg kurang memuaskan.

Makanan yg perlu dielak semasa hamil

with 0 Comment
 

Makanan yg perlu dielak semasa hamil

Makanan yg perlu dielak semasa hamilMakanan yg perlu dielak semasa hamil


 
Terdapat beberapa jenis makanan yang perlu wanita hamil elakkan untuk tidak terjebak dengan kesan sampingan semasa hamil. Antaranya:

1.       Makanan mentah

Anda pengemar sushi?? Elakkan semasa anda hamil ye… sebabnya ia boleh menjadi penyebab kepada:

-          Toxoplasmosis

Penyakit ini disebabkan oleh parasit dalam daging mentah dan sayuran yang tidak dicuci dengan sempurna. Ia boleh menyebakan jangkitan intrauterine yang serius pada bayi.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright Ana Adni Collection 2011. Dikuasakan oleh Blogger.

SEBARANG PERTANYAAN?

SEBARANG PERTANYAAN?
HUBUNGI ANA

Jom BerShaklee

Jom BerShaklee
Jom Order :)

Terima kasih, datang lagi...

JOM LIKE PAGE FACEBOOK ANA

JOM LIKE PAGE FACEBOOK ANA
CIKGU VITAMIN ANA

PROMO TAMBAHAN

PROMO TAMBAHAN
MAC 2015

PROMOSI HEBAT

PROMOSI HEBAT
MAC 2015

Popular Posts

Set Subur Lelaki/Wanita

Set Kurus Shaklee Yang Superb

Set Ibu Menyusu Kekal Slim

Set Bersalin/Berpantang Yg Hot!!

About Me

Foto saya

Salhana Arshad @ owner of Cikgu Vitamin Ana... Saya Pengedar Sah SHAKLEE seluruh Malaysia. SID saya 1077743. Inspirasi sihat, bahagia dan berjaya :)

Followers Google+ Mama Adni