Tips Tangani Anak Susah Tidur Malam

Tentu kebanyakan ibu bapa biasa dengan situasi anak kecil berusia dua hingga empat tahun sukar tidur malam. Biasanya mereka sukar mematuhi arahan untuk tidur sehingga kadang kala terpaksa berlaku ‘perang tidur’.

 

 

Dia begitu asyik bermain atau menonton televisyen sehingga akan mengamuk jika disuruh berhenti melakukan aktiviti tersebut. Sebenarnya dia tidak mahu meninggalkan aktiviti tersebut sebelum tidur.


 
Sebagai ibu bapa anda perlu bijak memainkan peranan. Tidak boleh terlalu keras dan tidak boleh juga terlalu menurut kehendak anak. Anak-anak usia tersebut biasanya mengalami kekeliruan setiap kali tiba waktu tidur.


Dengan menetapkan peraturan dan rutin sebelum tidur sejak usia bayi lagi, anda telah mengajar mereka tabiat tidur yang baik dan sudah tentu memudahkan mereka tidur awal. Apa yang boleh anda lakukan ialah mewujudkan kebiasaan atau rutin setiap kali tiba waktu tidur. Secara tidak langsung, ia menggalakkan tabiat tidur yang baik kepadanya.


Antara petunjuk bahawa sudah tiba masa tidur adalah membacakannya koleksi buku cerita sebelum tidur, membacakannya doa tidur dan zikir, mengajaknya menggosok gigi apabila tiba waktu tidur.

 
Dengan yang demikian, dia akan faham bahawa waktu tidur sudah tiba. Jadi, dia perlu menyiapkan dirinya untuk tidur. Jika rutin ini sudah diajar sejak kecil, percayalah, anak anda akan mudah tidur.

 
Setiap kanak-kanak memerlukan waktu tidur yang berbeza. Namun, secara umumnya, anak berusia dua tahun memerlukan 13 jam waktu tidur dalam sehari. Biasanya mereka akan tidur antara 11 hingga 12 jam di waktu malam dan tidur petang sekali selama satu atau dua jam sehari.

Berminat nak beli supplemen Shaklee...
Boleh hubungi Ana di:
Nor Salhana; Shaklee ID : 1077743
Fan Page FB : Cikgu Vitamin Ana (sila klik LIKE untuk info terkini)
SMS/Wechat/Whatapp : 019-4640776