Tips Atasi Buasir Sewaktu Hamil



Memang benar, ramai di kalangan wanita hamil menghidapi masalah buasir (hemoroid). Namun jangan risau, kerana masalah ini akan hilang beberapa minggu selepas bersalin.
 

Tips Atasi Buasir Sewaktu Hamil

Sebenarnya, buasir adalah masalah bengkak urat pada bahagian dubur. Buasir memang sering terjadi sewaktu hamil. Sesetengah wanita, mengalaminya semasa hamil kali pertama. Tetapi, sekiranya seseorang pernah mengalaminya semasa sebelum hamil, kemungkinan ianya berulang semasa hamil adalah tinggi.


Wanita hamil cenderung untuk mendapat buasir akibat daripada pengaruh hormon hormon semasa hamil. Ketika itu, dinding dan injap urat yang berada di sekitar dubur menjadi tegang.  Pengaliran darah menjadi perlahan lalu mengakibatkan urat saraf bengkak dan berdenyut.

Selain itu, saiz kandungan yg semakin besar turut menjadi penyumbang kepada masalah ini. Tekanan yg diberikan oleh kandungan terhadap saraf saraf sekitar pelvic menyebabkan pengaliran darah menjadi perlahan. Akibatnya, saraf berikut membengkak. Masalah lazim yg dialami oleh pengidap buasir ialah rasa penuh pada bahagian dubur, gatal, sakit ketika membuka dubur dan ada kalanya berdarah.

Jika berhadapan dengan masalah ini, ada beberapa perkara yg boleh dilakukan, iaitu:

1.       Letakkan pek ais pada bahagian bermasalah beberapa kali sehari. Ais dipercayai dapat membantu menghilangkan bengkak dan rasa tidak selesa.

2.       Rendam punggung dalam air suam

3.       Bersihkan bahagian bermasalah dgn tisu lembut tanpa haruman. Boleh juga guna tisu lembab atau tisu berubat yg dibuatkhas untuk masalah buasir.

4.       Dapatkan ubat dari doktor

5.       Makan makanan tambahan supplemen Shaklee iaitu set buasir yang boleh diambil semasa hamil.

Tips Atasi Buasir Sewaktu Hamil
Nak tahu lebih lanjut... Macam mana nak order...
1. Belian terus secara online dengan eSell -->> Set Buasir
2. Hubungi Ana seperti di bawah

Boleh hubungi Ana di:
Fan Page FB : Cikgu Vitamin Ana (sila klik LIKE untuk info terkini)
SMS/Wechat/Whatapp : 019-4640776

Tiada ulasan:

Catat Ulasan