Cara Atasi HB Rendah Pada Ibu Hamil

Selamat malam semua… Dah 3 hari ana tak post entri untuk blog comel Ana nie… Jadi malam nie Ana curi masa jugak untuk berkongsi maklumat dengan semua. Hari nie Ana nak kongsi tentang cara mengatasi HB rendah pada ibu hamil. Waktu Ana mengandung baby Shafa’ dulu pun, Ana ada alami masalah nie… Nanti Ana ceritakan cara atasinya ye. Jom kita kenal dulu apa dia HB rendah nie J

Nama glomour di klinik kesihatan adalah HB rendah. Tapi sebenarnya, ia ada nama lain iaitu anemia atau pun kekurangan darah merah dalam badan iaitu hemoglobin (HB). Jadi semua ibu hamil perlu sentiasa mengawal kandungan darah merah dalam badan ye. Kena ambil tahu juga, ibu hamil bukan nya perlu tahu tentang asid folik atau kalsium sahaja. Anemia juga penting untuk kita ketahui semasa mengandung.

Apakah bacaan HB yang sesuai untuk ibu hamil? HB yang baik adalah >11g/dl. Dari mana ibu hamil dapat membentuk HB yang banyak? Semuanya dari pemakanan yang betul. Ibu hamilperlu mengambil zat besi supaya badan boleh menghasilkan HB yang banyak semasa hamil.

Jom kita baca tentang kepentingan HB kepada ibu hamil.

APA KEPENTINGAN HEMOGLOBIN SEMASA HAMIL?



Jika Hb kurang, ibu akan cepat berasa letih, kadang kadang akan mengalami sesak nafas, pening pening dan rasa nak pitam, jantung bergerak laju/rs berdebar debar (palpitation)

Jika semasa mengandung atau semasa bersalin ada kehilangan darah, darah akan bertambah cair dan ini boleh membawa kepada kerosakan jantung, paru paru, buah pinggang dan boleh membawa maut.

 
Ia penting untuk perkembangan bayi mengikut jangkamasa kandungan.
 

1. Kandungan kurang dari 5 bln (<20 minggu)


Pada masa ini bayi sedang melalui proses organogenesis i.e pembentukan organ2 seperti kepala, tangan, kaki, jantung, otak, dan anggota2 lain. Jika darah kurang pekat (<11g/dl), jika jantung tidak terbentuk dgn sempurna, bayi akan gugur. Jika jantung dpt dibentuk tetapi darah terlampau cair bayi mungkin hidup tetapi cacat(eg. tiada kaki & tangan dgn sempurna). Jika bayi sempurna sifat tetapi darah cair akan melambatkan pembentukan otak bayi, mungkin bayi akan selamat di lahirkan tetapi kurang pandai.

 

2. Kandungan 5 bulan ke 7 bulan (20-28 minggu)


Ketika ini bayi kita telah sempurna pembentukan sifat dan anggota badan tetapi jika Hb terlalu kurang bayi tidak dapat berdenyut dengan baik dan akhirnya bayi boleh mati dalam kandungan.

 

3. Kandungan 7 bulan ke atas (28-40 minggu)


Sifat bayi telah sempurna dlm usia begini tetapi jantung bayi masih bergantung pada kepekatan darah (Hb). Jika Hb terlalu cair/rendah (<9g/dl), jantung tidak kuat dan ada risiko untuk bayi mati dalam kandungan. jika jantung mampu bertahan tetapi anggota badan lain dapat sedikit, bayi akan lebih kecil saiznya tetapi mungkin selamat dilahirkan.

 

Tips Cara Terbaik Meningkatkan Hemoglobin Dalam Darah



Tips 1 :


--> makan hati ayam setiap hari samada goreng atau masak mengikut kesukaan

 

Tips 2 :


--> makan makanan laut, kerang, ikan bilis- boleh juga tetapi tidak secepat makan hati ayam untuk naikkan Hb

 

Tips 3 :


--> Makan pil/vitamin tambah darah (yg doktor selalu bagi tu) mengikut ape yg ditetapkan.. perlu makan hari hari...kenapa? sbb Hb akan bertambah 1g/dl jika kita makan vitamin selama 10-14 hari secara berterusan..

 

Tips 4 :


--> Jgn makan pil tambah darah dengan air susu (eg. teh susu, kopi susu etc) kerana ia akan mengurangkan penyerapan vitamin tersebut...(nanti penat penat jer kita makan tapi rupanya tidak diserap dgn baik, Hb pun tak naik naik)

 

PESANAN : 

MAKANLAH VITAMIN DGN BETUL HARI HARI, insyaallah Hb (kepekatan darah) ibu hamil sekalian akan naik dgn cepat....

Jadi, disebabkan kepentingan zat besi dalam diet harian, multivitamin yang dilengkapi dengan zat besi telah diformulasikan oleh Shaklee iaitu Vitalea. Kebanyakan set kesihatan yang disediakan juga mengandungi vitalea kerana dapat meningkatkan kesihatan secara menyeluruh. Kesannya, badan lebih bertenaga..cergas dan tidak lagi mengalami keletihan atau kelesuan yang melampau.

Dari segi makanan tambahan, Ana mengesyorkan pengambilan Vitalea utk mengatasi Hb rendah...
Cara Atasi HB Rendah Pada Ibu Hamil
 
Untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang vitalea, sila klik di sini

Untuk pertanyaan lanjut atau order...
Boleh hubungi Ana di:
Fan Page FB :Cikgu Vitamin Ana(sila klik LIKE untuk info terkini)
SMS/Wechat/Whatapp : 019-4640776

Tiada ulasan:

Catat Ulasan