Tiroid semasa hamil dan rawatannya bersama Shaklee

 
Selamat tengah hari semua... Baby Shafa' dah tidur.. so, mama dia boleh update blog kesayangan nie... hehe... kali nie nak sembang pasal penyakit tiroid semasa hamil... Saja Ana google utk tambah pengetahuan tentang penyakit tiroid nie... Ada gak customer Ana yg pregnen, but ada tiroid... so, kena tambah info sikit pasal tiroid nie... inilah hasil google Ana tadi... jom kita baca...

TAHUKAH ANDA APA ITU KELENJAR TIROID ?
Kelenjar tiroid adalah salah satu kelenjar endokrin yang terbesar. Ia terletak di leher, iaitu di bawah halkum. Kelenjar tiroid mengawal penggunaan tenaga oleh badan, menghasilkan tenaga dan mengawal sensitiviti badan kepada hormon-hormon lain, 

APAKAH ITU PENYAKIT TIROID ?
Tiroid semasa hamil dan rawatanya bersama Shaklee
 
Penyakit ini adalah penyakit yang biasa. Kadangkala, kelenjar tiroid boleh mengeluarkan hormon yang terlalu banyak. Dalam keadaan yang lain pula, tiroid mungkin rosak sedikit. Jika tidak hormon tiroid akan dibebaskan. Hormon tiroid yang utama dipanggil Tiroksin atau T4.

Simptom-simptom bergantung kepada tahap T4 di dalam darah. Jika kandungan T4 berlebihan (yang dipanggil sebagai hyperthyroidism)

TANDA-TANDA PESAKIT TIROID jika T4 berlebihan:
  • Mengadu Keletihan 
  • rasa kurang sihat
  • Mempunyai emosi yang keterlaluan
  • panas dan berpeluh
  • mempunyai masalah menumpukan perhatian
  • mengigil
  • kehilangan berat badan
  • mengalami cirit birit 
jika T4 rendah ia akan menghasilkan hormon tiroid yang sedikit dan pesakit akan mengadu keletihan dan kelesuan. Sembelit juga adalah perkara biasa dan ramai pesakit juga mengadu kesejukan.

BAGAIMANAKAH MERAWAT TIROID : 
Tiroid semasa hamil dan rawatanya bersama Shaklee
 
Rawatan harus dibuat secara terus-menerus. Jika T4 dikeluarkan dengan banyak, terapi akan dilakukan untuk mengurangkan pengeluaran hormon tiroid. Terapi ini dapat dijayakan dengan menggunakan iodin radioaktif yang akan memperlahankan 'aktiviti' hormon tiroid, pembedahan untuk mengeluarkan kelenjar yang terlalu aktif ataupun ubatan untuk menghalang kesan lebihan T4. 

Dalam kes hyperthyroidism, sintetik daripada T4 akan diberikan untuk menggantikan hormon yang hilang. Dos sama diberikan untuk menyeimbangkan tahap darah yang sedia ada pada hormon tiroid. Rawatan hyperthyroidism adalah sama untuk wanita yang tidak hamil. 

APAKAH HUBUNGAN hyperthyroidism SEMASA HAMIL
Para doktor menyatakan penyakit ini disebabkan kekurangna iodin. Iodin diperlukan untuk menghasilkan hormon tiroid dan kini boleh dijumpai di dalam garam. 

Terdapat juga hubungan antara kandungan tiroid ibu dan juga perkembangan minda anaknya. Kajian secara besar-besaran pada tahun 1999 menunjukkan bahawa kanak-kanak yang ibunya menghidap hyperthyroidism mempunyai purata IQ yang lebih kurang sebanyak empat mata. Mereka juga mengalami kesusahan untuk belajar. 

Sebelum kelahiran, bayi akan bergantung kepada hormon tiroid sehingga kelenjar tiroidnya boleh berfungsi dengan sendirinya. Ia selalunya berlaku pada minggu ke-12 kehamilan. Bayi yang mempunyai hyperthyroidism semasa trimester pertama kehamilan mempunyai perkembangan motor yang lambat daripada bayi lain (yang ibunya normal). Walaubagaimanapun, semasa akhir kehamilan, ibu yang mempunyai hyperthyroidism juga boleh meletakkan bayi mereka dalam keadaan yang membahayakan - iaitu kerosakan minda. 
 
Jadi... setelah kita kenal penyakit tiroid dan risikonya kepada bayi kita... perlulah kita mengambil langkah berjaga jaga ye... Ana boleh cadangkan set kehamilan Shaklee untuk mereka yang hamil tetapi mengidap penyakit tiroid.... Set kemahilan Shaklee ini memang dah cukup serba serbi dari segi vitamin untuk ibu mengandung...
 
Berikut adalah vitamin yang ana cadangkan...
 
Set Kehamilan Shaklee untuk tiroid semasa hamil
semasa trimester pertama kehamilan

Set Kehamilan Shaklee untuk tiroid semasa hamil
semasa trimester kedua dan ketiga kehamilan
 
 
Pilihlah yang terbaik untuk diri kita dan bayi dalam kandungan... Vitamin Shaklee adalah vitamin semulajadi yang terbukti tanpa bahan kimia dan pengawet tambahan... dan selalunya, yang semulajadi lebih baik dari sentetik...

 
Untuk pertanyaan lanjut atau order...
Boleh hubungi Ana di:
Fan Page FB :Cikgu Vitamin Ana(sila klik LIKE untuk info terkini)
SMS/Wechat/Whatapp : 019-4640776

Tiada ulasan:

Catat Ulasan