Resepi lunch yg mudah tapi sedap tau

Hehe... Ana dah sudah lunch... Habis semua lauk pauk tu... Licin pinggan.. Family Ana ni senang sungguh... Lagilah en hubby pun tak banyak kerenah... Makan sahaja apa yang Ana masak... Tapi memang sedap tau... Cei cei cei... Masuk bakul angkat sendiri... Ahak ahak...
 
Oklah resepi kami tengah hari tadi yang mudah tapi sedap tu adalah sup ayam + sambal bilis + ikan goreng + bendi tumis telur.... Haha... Baru baca dah tau sedapkan... Mudah sungguh nak sediakan... Ana campak campak je apa yg ada... Hehe...
 
Oklah Ana buat sup ayam tu senang je..
Caranya:
1. Ayam + air dan perencah sup Ana panaskan dalam satu periuk...
2. Masukkan garam secukup rasa...
3. Apabila dah rasa macam ayam dah sebati dengan rasa sup tu masukkan pulak kentang yg dah dipotong kecil...
4. Masak sampai kentang empuk...
5. Sebelum angkat, masukkan halia dan bawang putih yg telah ditumbuk halus... Tu yg bagi rasa lagi uummmpppp... Hehe...
 
Sambal bilis plak Ana
1. blend 6 keping  cabai kering + 2 ulas bawang merah + 2 ulas bawang putih + sedikit halia + sebatang serai + belacan secubit... Blend hingga hancur semua...
2. Sebelum tu goreng ikan bilis dulu...
3. Tumiskan bawang merah dan bawang putih...
4. Dah kuning bawang, masukkan bahan yg diblender tadi... Tumis hingga naik minyak...
5. Masukkan asam keping
6. Apabila dah hampir masak... Masukkan ikan bilis yg dah digoreng tadi...
7. Jangan lupa masukkan garam ye...
 
Kan senang... Campak campak je... Sayur bendi tumis telur pun mudah je...
1. Potong bendi secara menyerong...
2. Tumiskan bawang merah...
3. Masukkan bendi dan tumis sekejap
4. Akhir sekali masukkan telur... Kacaukan dan letak garam sikit...
 
Siap dah... Ni, Ana kongsikan pic yg Ana masak tadi...
Cubalah ye... Mudah je... Sedap plak tu...