Makanan Terbaik untuk Kesihatan Otak dan Tubuh Badan Anak Anak kita


Anak kita adalah permata paling berhargabuat kita. Mereka adalah amanahAllahuntuk kita sebagai ibu bapa. Kita tidak memilih mereka tetapi mereka dianugerahkan kepada kita oleh Allah SWT. Maka sebagai ibu bapa amatlah penting untuk kita memberikan yang terbaik untuk anak anak kita.


Meskipun kecerdasan anak dipengaruhi oleh faktor internal iaitu genetik akan tetapi beberapa faktor ekternal termasuk pada aktiviti fizikal, stimulasi, atau pan nutrisi dan kesihatan juga memainkan peranan.
 

Makanan Terbaik untuk Kesihatan Otak dan Tubuh Badan Anak Anak kita
 



Berikut adalah 9 makanan untuk kecerdasan anak, iaitu :



1.  Ikan salmon

Ikan yang mengandung lemak seperti salmon merupakan sumber terbaik omega-3, EPA dan DHA keduanya penting dalam pertumbuhan dan perkembangan fungsi otak anak anda. Penelitian menunjukkan bahawa anak yang mendapatkan omega 3 lebih berkemampuan berfkir dengan tajam dan pandai. Menurut para ahli, meskipun tuna mengandung omega-3, tetapi ikan salmon lebih banyak kandungan omega 3 berbanding ikan tuna.


2.  Telur

Telur merupakan sumber penting protein yang murah harganya. Kuning telur terbukti mengandung kolin, suatu zat yang dapat membantu perkembangan memori. Anda dapat menyediakan variasi olahan telur untuk menambah selera makan anak anda.


3.  Selai kacang

Kacang tanah dan selai kacang merupakan salah satu sumber vitamin E. Vitamin E merupakan antioksidan yang dapat melindungi membran sel saraf. Kandungan thiamin dan vitamin E membantu otak dan sistem saraf dalam penggunaan glukosa untuk membentuk tenaga yang diperlukan tubuh.


4.  Seluruh biji-bijian

Otak memerlukan glukosa dari tubuh kandungan serat yang dihasilkan dari biji-biji gandum mampu membekalkannya. Serat yang terdapat pada biji-bijian akan membantu dalam mengatur pelepasan glukosa di dalam tubuh. Kandungan vitamin B yang terdapat di dalam gandum akan menjaga sistem saraf untuk tetap berfungsi dengan sihat.

 
5.  Oat / Oatmeal

Oat merupakan salah satu dari makanan paling popular di kalangan anak-anak dan kaya akan nutrisi penting bagi otak. Oat mampu menyediakan energi  untuk otak yang sangat diperlukan oleh anak-anak, oatmeal sangat sesuai diambil di pagi hari. Kandungan serat di dalam oat atau oatmeal mampu menjaga kesihatan dan kecerdasan anak anda. Oat juga merupakan sumber vitamin E, vitamin B, dan kalium yang membuat tubuh dan fungsi otak berfungsi secara optimum.


6.  Jenis Buah

Secara umum, warna yang kuat terkandung di dalam buah cherry, blackberry,strawberry dan blueberry mengandung kecukupan gizi yang baik untuk kecerdasan anak. Kelompok buah Berries mengandung kadar antioksidan yang tinggi, apalagi kandungan vitamin C yang mampu menangani radikal bebas penyebab kanser. Beberapa penelitian menunjukkan kandungan dari ekstrak strawberry dan blueberry mampu memperbaiki fungsi daya ingatan. Selain itu biji dari buah-buah berry kaya omega-3 yang sangat diperlukan dalam kesihatan otak terutama kecerdasan.


7.  Kekacangan

Kacang adalah istimewa kerana makanan dari kekacang memiliki energi yang berasal dari protein dan karbohidrat kompleks. Selain itu, kekacang mengandung serat, vitamin dan juga mineral. Kacang adalah makanan yang baik untuk otak anak anda kerana ia dapat mempertahankan energi dan juga kemampuan berfikir. Menurut hasil penelitian, kacang merah mengandung lebih banyak omega-3 daripada jenis kacang lainnya, khususnya ALA - jenis omega-3 yang penting bagi pertumbuhan dan fungsi otak.


8.  Susu dan Yogurt

Makanan yang berasal dari produk susu memiliki kandungan protein tinggi dan vitamin B. Kandungan protein dan vitamin B merupakan nutrisi  penting dalam perumbuhan jaringan otak dan juga enzim. Olahan susu atau yogurt juga membuat perut bertahan dari lapar kerana adanya kandungan protein dan karbohidrat serta menjadi sumber energi bagi otak anak anda. Penelitian menemukan bahwa anak-anak dan remaja memerlukan lebih banyak vitamin D bahkan 10 kali dari dos yang direkomenkan. Vitamin D adalah vitamin yang juga penting untuk otot dan saraf sistem sel-sel manusia secara keseluruhan.


Selain dari apa yang Ana kongsikan tadi, kita sebenarnya boleh memberikan vitamin yang serba lengkap untuk anak anak kita. Shakle ada menyediakan vitamin yang lengkap yang merangkumi otak anak anak, system imunisasi anak anak dan juga daya tahan penyakit untuk anak anak kita. Anak anak Ana semuanya Ana berikan Set Kanak Kanak Shaklee ini. Klik di sini untuk maklumat tentang Set Kanak Kanak Shaklee ye…

 

Makanan Terbaik untuk Kesihatan Otak dan Tubuh Badan Anak Anak kita


Nak tahu lebih lanjut... Macam mana nak order...
Boleh hubungi Ana di:
Fan Page FB : Cikgu Vitamin Ana (sila klik LIKE untuk info terkini)
SMS/Wechat/Whatapp : 019-4640776

Tiada ulasan:

Catat Ulasan