Tips mengatasi morning sickness atau loya ketika hamil

Kebanyakan wanita hamil mengalami masalah ini terutamanya di awal trimester kehamilan. Ia dipercayai berpunca daripada beberapa faktor. Salah satunya adalah perubahan fisiologi, hormon dan alahan terhadap bau bau tertentu.
Tips mengatasi morning sickness atau loya ketika hamil
 
Akibatnya, kita akan kerap berasa loya dan muntah terutamanya di waktu pagi. Walaupun masalah ini dikenali sebagai morning sickness namun ia tidak hanya terjadi di waktu pagi. Ada segelintir wanita hamil yang mengalami masalah ini sepanjang hari.
 

Masalah ini akan beransur pulih apabila usia kehamilan meningkat. Paling penting, ia tidak mengundang bahaya kepada bayi. Malah ada doktor berpendapat bahawa morning sickness adalah petanda bayi anda berkeadaan sihat.
 
Walau bagaimana pun, jika anda mengalami morning sickness dan pada masa yang sama menghadapi masalah penurunan berat badan. Ia akan menjadi suatu masalah, ini kerana anda mungkin berhadapan masalah dehidrasi yang memungkinkan anda untuk mendapat rawatan segera.
 
Terdapat beberapa tips atau panduan yang boleh diamalkan untuk mengatasi morning sickness atau loya ini. Antaranya ialah:
 
1.    Makan dengan jumlah yang sedikit tetapi kerap
2.    Makan makanan yang masam jika tekak berasa loya
3.    Elakkan makanan yang berlemak
4.    Hindari bau bau yang kurang menyenangkan
5.    Jangan berbaring selepas makan
 
Selain itu juga, anda boleh mengamalkan set untuk menghilang loya dari Shaklee iaitu peppermint ginger plus dan juga garlic.
 
Tips mengatasi morning sickness atau loya ketika hamil
 
 
Selain itu juga, anda boleh mengambil chewable vita c sebagai ganti makanan masam tetapi lebih berkhasiat J
Tips mengatasi morning sickness atau loya ketika hamil

Nak tahu lebih lanjut... Macam mana nak order...
Boleh hubungi Ana di:
Fan Page FB : Cikgu Vitamin Ana (sila klik LIKE untuk info terkini)
SMS/Wechat/Whatapp : 019-4640776

Tiada ulasan:

Catat Ulasan