Peranan Susu Ibu untuk Bayi Pramatang

Ana nak kongsikan tentang apa itu bayi pramatang. Sebab ada macam-macam definisi yang pernah Ana dengar.
 

Apa itu Bayi Pramatang?



Peranan Susu Ibu untuk Bayi Pramatang



Ikut pada terma perubatan, bayi pramatang adalah bayi yang lahir sebelum lengkap minggu ke 37 kehamilan. Biasanya bayi yang lahir pada minggu 36 atau genap 9 bulan tidak mempunyai apa-apa masalah. Cuma mungkin ada sedikit masalah pernafasan sahaja. 

Tapi bagi bayi yang lahir lebih awal dari 36 minggu. Mempunyai lebih risiko, kerana organ dalamannya masih belum matang. Bagi bayi yang lahir lebih awal pada minggu 22 hingga 25, punyai peluang baik untuk terus hidup. Cuma akan terdedah pada risiko ketidakupayaan ringan ataupun berat.
Yakinlah pada Allah, Dia Yang Menjadikan, maka Dialah Yang Maha Mengetahui.

Ya, bayi pramatang lebih sensitif. Jadi penjagaannya harus lebih ekstra. Lazimnya bayi pramatang akan diletakkan ke dalam inkubator di NICU.

Apakah Susu Khas Bayi Pramatang?

Tiada rahsia, tentulah susu ibu. Memberikan susu ibu secara eksklusif pada bayi pramatang adalah pilihan yang terbaik dan jimat. Juga langkah paling produktif bagi meransang pertumbuhan dan perkembangan bayi. Kandungan antibodi yang tinggi di dalam kolostrum (susu awal ibu), berfungsi mengelakkan sebarang jangkitan virus atau penyakit pada bayi.

Susu ibu yang kaya dengan kandungan protein akan membantu bayi kecil melawan kuman dan mempercepat proses pembesaran. Juga kandungan susu ibu yang unik akan memberikan keperluan nutrisi yang lengkap dan sempurna pada setiap bayi pramatang. 

 Yakinlah, tiada susu ciptaan manusia yang bisa tandingi kehebatan susu ciptaan Allah ini.
 
Peranan Susu Ibu untuk Bayi Pramatang

Tiada istilah tiada susu. Melainkan ibu mengalami masalah kesihatan yang kritikal atau tak sempurna secara fizikal.

 Stress, tak cukup ilmu dan tidak tahu cara bagaimana mahu menyusukan anak pramatang adalah penyebab utama mengapa ibu memilih susu formula berbanding susu ibu. Oleh itu, semasa hamil hatta sebelum hamil bakal ibu perlu ambil tahu tentang susu ibu. Pergi ke kelas penyusuan, dapatkan bahan bacaan atau guna sahaja internet yang sajikan pelbagai informasi penyusuan kepada ibu-ibu.

Jadi paling utama, bagi meransang pertumbuhan dan pertambahan berat bayi pramatang adalah IBU YANG SIHAT. Hanya ibu sihat emosi dan fizikal sahaja mampu memberikan susu ibu kepada bayinya. 

Bagaimana Menjadi Ibu Yang Sihat?

Ibu perlu menjaga kesihatan emosi dan fizikal. Elakkan stress. Makan makanan yang berkhasiat dan seimbang. Usah terlalu fokus pada masalah yang dihadapi. Sebaliknya cari jalan penyelesaian dan mohon agar diberi kekuatan.

Selain makan makanan yang seimbang, ibu perlu mengambil makanan tambahan bagi membantu ibu kekal sihat emosi fizikal. Makanan tambahan yang berkualiti beri kesan baik pada pertambahan berat bayi dan perkembangannya. Berikut pengalaman ibu yang melahirkan bayi pramatang pada minggu ke 27:

"........saya yang berpantang sendiri berbuat sehabis baik untuk mendapatkan kesihatan yang baik agar dapat menjaganya di hospital, dan menadapatkan nutrisi terbaik agar susu badan yang saya beri padanya dpat memberi manfaat extra buat Fahry. Mujurlah Hospital Miri betul2 menggalakkan penyusuan susu ibu. Hampir kesemua ibu di situ menyusukan bayi pramatang mereka dengan susu badan.

Di wad SCN tu, saya melihat pelbagai ‘ragam’ anak2 pramatang ni.. ada yang berat badan naik-turun. Ada yang sekejap kuning, sekejap OK. macam2 lagilah… Hati saya begitu risaukan Fahry, takut dia terkena jangkitan kuman pada lukanya.

Apa yang saya amalkan semasa pantang, ialah supplement Shaklee iaitu Vita-Lea, B Complex, Vita-C, Alfalfa, Vita-E, Zinc, Carotomax, ESP dan Ostematrix

Memang saya benar2 struggle untuk besarkan Fahry dengan cepat dan bawa dia keluar dari wad itu."

"..........dengan keizinan dari Allah, berat badan Fahry naik dengan begitu baik, purata 30g sehari. Malah luka di betisnya sembuh! Tulang yang terkeluar itu tercabut dengan sendiri meninggalkan kulit yang cantik!

Perkembangan Fahry menarik teman sebilik saya.. katanya bayinya dah lebih sebulan keluar inkubator tapi masih belum dapat pulang kerana berat badan masih naik-turun. Lalu saya berkongsi Vita-Lea dan ESP dengan beliau. Alhamdulillah, seminggu selepas itu mereka selamat pulang ke rumah  "

Dari perkongsian tadi, kita dapat lihat, ibu yang sungguh nekad, memberikan susu ibu kerana yakin akan kebaikannya.

Set Pantang dan Penyusuan Shaklee: Khas Bayi Pramatang telah membantu Pn Lyna menjaga kesihatan fizikal dan emosi. Dan yang lebih penting berat badan Fahry naik dengan begitu banyak dalam tempoh 42 hari. Bayangkan bayi 27 minggu yang berhadapan dengan pelbagai komplikasi. Akhirnya kembali sihat dan menjalani hidup sebagai bayi normal yang lain.
 

Insyaallah, jika kita yakin pada-Nya dan berusaha. Pasti langit mendung akan segera pergi. Allah ganti pula dengan pelangi indah. Lagipun memang telah Allah janjikan setiap kesedihan, pasti disusuli dengan kegembiraan. Jadi sebagai hamba Allah, bijaklah untuk membuat pilihan.

"Saya yakin mencadangkan Shaklee, kerana ia adalah produk yang bukan saja mendapat kelulusan KKM, halal, malah juga diuji secara klinikal. Sekurang-kurangnya ia amat bermanfaat bagi ibu-ibu baru yang mungkin dalam keadaan stress dan sebagainya. Bila ibu sihat dan positif, bayi juga sihat dan membesar dengan kuat. Itulah yang saya rasai, bagaimana urutan dan dodoian yang diterima Fahry setiap hari. Doa ibu sentiasa mengiringi anak." --> MommyLyna.

Perkara Lain Bagi Menjaga Bayi Pramatang?

  • Persekitaran

Pastikan suhu bilik sentiasa 27°C dan bersih. Ini kerana kulit bayi pramatang amat nipis dan tak mampu simpan haba badan. Pakai baju dan seluar yang panjang, sarung kaki dan topi bagi mengekalkan haba. Jauhkan dari mereka yang batuk atau selsema. 

  • Posisi Tidur

Posisi tidur mengiring adalah yang terbaik. Bayi pramatang mengeluarkan muntah lebih dari bayi yang normal. Tidur terlentang akan meyebabkan risiko tersedak muntah.

Yang selebihnya, sama seperti penjagaan bayi baru lahir. Cuma ibu atau ayah perlu lebih berhati-hati.


Peranan Susu Ibu untuk Bayi Pramatang


Insyaallah bayi pramatang yang kecil dan sensitif akan membesar menjadi anak yang sihat dan kuat. Ada harga istimewa bagi setiap pembelian Set Pantang dan Penyusuan Shaklee: Khas Bayi Pramatang. 

Nak tahu lebih lanjut... Macam mana nak order...
Boleh hubungi Ana di:
Fan Page FB : Cikgu Vitamin Ana (sila klik LIKE untuk info terkini)
SMS/Wechat/Whatapp : 019-4640776

Tiada ulasan:

Catat Ulasan