Pemakanan Seimbang Semasa Mengandung



Ibu mengandung dan juga makanan sihat tidak dapat dipisahkan. Memang penting sangat sangat. Ini kerana makanan yg kita ambil bererti untuk perkembangan dan pertumbuhan si manja di dalam rahim kita. Sebaik sahaja masuk trimester kedua, perkembangan janin berkembang pesat terutamanya otak bayi. Jadi, teramat penting untuk kita mengmbil gizi seimbang secara optimum.

Pemakanan Seimbang Semasa Mengandung
 

Perkara yang perlu dititik beratkan adalah:

1.       Tingkatkan pengambilan kalori antara 200 ke 300 kalori sehari

2.       Amalkan konsep makan sedikit tetapi kerap sekurang kurangnya lima atau enam kali sehari

3.       Banyakkan memakan makanan yang mengandungi protein dan karbohidrat

4.       Makan makanan yang kaya dengan vitamin dan mineral khususnya zat besi


Jika sebelum ini anda biasa dengan pola pemakanan yang tidak sihat. Jangan risaumasih tidak terlambat untuk berubah. Seawall usia kehamilan, ubah cara makan dan ambillah yang terbaik agar kesihatan kita dan si manja tersayang terjamin. Tetapi perlu diingatkan bahawa wanita hamil memang perlu makan dua kali lebih banyak daripada wanita biasa. Tetapi ia tertakluk kepada KUALITI dan bukannya KUANTITI.  J

10 NUTRISI PENTING YANG PERLU DIAMBIL OLEH WANITA HAMIL IALAH:

1.       Karbohidrat

Ia amat penting untuk menghasilkan tenaga yang diperlukan oleh tubuh. Tetapi ia perlu diambil dalam jumlah yang sederhana. Jika kekurangan karbohidrat kita akan kelesuan dan keletihan.

 

2.       Protein

Penting sebagai sumber zat pembangun. Wanita hamil digalakkan mengambil protein yang kurang lemak. Jikakita kekurangan pritein ketika hamil, ia tidak elok untuk perkembangan otak bayi.

 

3.       Buah buahan dan sayur sayuran

Sumber yang kaya dengan serat. Jika wanita hamil kekurangannya, kita akan mengalami masalah sembelit. Selain itu juga, ia membantu dalam penyerapan zat besi. Tetapi diingatkan supaya wanita hamil jangan mengambil buah atau sayuran yang dikategorikan sebagai sejuk dan tajam.

 

4.       Air

Sumber air tidak kiralah air kosong, susu, sup dan sebagainya perlu diambil dalam anggaran 9 gelas sehari. Jika cuaca panas pengambilannya perlu ditingkatkan. Air penting untuk mengelakkan wanita hamil dehidrat dan pandangan menjadi kabur.

 

5.       Zat besi

Zat besi penting untuk menhindarkan wanitahamil dari anemia. Tanpa zat beri secukupnya, badan kita tidak dapat menghasilkan sel sel darah merah yang cukup.

 

6.       Kalsium

Amat penting untuk pertumbuhan tulang dan gigi janin. ia jugaboleh melindungi ibu dariapada osteoporosis dan gigi rapuh. Jika keperluan bayi tidak mencukupi, bayi akan menyerap kalsium dari ibu. Ibu hamil memerlukan sekurang kurangnya 1000-1500 mg kalsium sehari iaitu bersamaan dengan 4 gelas susu sehari.

 

7.       Asid folik

Banyak terdapat dalam sayuran hijau seperti bayam dan brokoli. Ibu hamil memerlukan 400 mcg asid folik sehari pada 12minggu pertama kehamilan. Ia kurang, ia boleh mengganggu pembentukkan otak dan spina bifida (saraf tunjang) bayi.

 

8.       Vitamin B komplek

Penting untuk menjaga sistem saraf, otot dan jantung agar dapat berfungsi dgn normal. Boleh ditemui dalam bijirin, kekacang, sayuran hijau dan produk tenusu.

 

9.       Vitamin D

Amat baik untuk pertumbuhan dan pembentukan tulang bayi. Sumber didapati dri minyak hati ikan, kuning telur dan susu.

 

10.   Vitamin E

Sesuai untuk membentuk sel darah merah yang sihat. Boleh didapati dalam gandum, kekacang dan sayuran hijau.

Banyak sungguh yang perlu wanita hamil sediakan untuk diri sendiri dan si manja tersayang. Mampu ke nak sediakan semuanya tu. Ana boleh bantu. Just amalkan pengambilan set hamil Shaklee. Lengkap dengan semua vitamin atau nutrisi yang Ana kongsikan tadi.

Set Hamil Shaklee terdiri daripada VITALEA, VITAMIN C, B COMPLEX, OMEGA GUARD dan OSTEMATRIX.


Semuanya sudah merangkumi kesemua 10 vitamin yang Ana ceritakan tadi.

Nak tahu lebih lanjut... Macam mana nak order...
Boleh hubungi Ana di:
Fan Page FB : Cikgu Vitamin Ana (sila klik LIKE untuk info terkini)
SMS/Wechat/Whatapp : 019-4640776